Home » Bach Binnenstebuiten 2019

Bach Binnenstebuiten 2019

De Stichting Cantatediensten Kloosterkerk organiseert – na de succesvolle serie in 2018 – enkele workshops rondom de cantatediensten. Deze serie workshops geeft u de bagage om de cantates van Bach met meer begrip te kunnen beluisteren. J.S. Bach schreef elk van zijn ca. 200 cantates voor een bepaalde zondag of kerkelijke hoogtijdag. Door de cantates te beluisteren met het kerkelijk jaar mee, beleef je hoe Bach de thema’s en lezingen van iedere zondag en feestdag muzikaal verwerkt.

Maak het begin van de repetitie met koor en orkest mee, en luister vervolgens naar een inleiding door een deskundige op het gebied van de cantates en Johann Sebastian Bach.


Drie zaterdagen in 2019, van 16.00 – 19.00 uur, in de Kloosterkerk.


Zaterdag 26 januari 2019: Lydia Vroegindeweij - BWV 3
Tevens de presentatie van de Calov-bijbel waarin de aantekeningen van Bach bij de bijbelteksten staan vermeld.
Zaterdag 23 februari 2019: Govert Jan Bach - BWV 22
Zaterdag 30 maart 2019:  Leo Samama - BWV 106


Toegangsprijs incl. consumpties € 10,00
Deze workshops worden mede mogelijk gemaakt door de Stichting Vrienden van de RBE.

26 januari 2019, 16:00-19:00

Als een cantate begint met “Ach Gott” dan wordt er nood bezongen, het ‘Herzeleid’. Bach neemt de luisteraar mee naar de troostrijke uitweg: geloof in Christus. Maar die weg is niet eenvoudig en de gids leidt ons langs gevaren die de smalle weg naar het heil met zich meebrengt. In Bachs tijd stond het ontbreken van wijn (tijdens de bruiloft in Kana, Joh. 2:3) symbool voor een existentiële crisis in een mensenleven. Alle reden dus om troost te zoeken.

Lydia Vroegindeweij (1960) is allround uitgever en richt zich als ondernemer al vele jaren op alle mogelijke vormen van educatie via verschillende media. Uit nieuwsgierigheid naar religieuze behoeften van mensen ging zij in 2001 theologie studeren. Deze inzichten combineert ze nu met haar interesse voor muziek in een promotieonderzoek naar het thema ‘troost’ bij Luther en Bach. Daarnaast is zij de initiatiefnemer van de informatieve website Kerkliedwiki.nl en het educatieve project Orgelkids.nl waardoor kinderen wereldwijd actief kunnen kennismaken met het pijporgel.

23 februari 2019, 16:00-19:00
Cantate 22 “Jesus nahm zu sich die Zwölfe” vormt een scharniermoment in Bachs biografie, en dat is precies waar het in deze lezing om zal gaan. Samen met cantate 23 vormde deze cantate namelijk zijn ‘auditie’ voor de vacature van Thomascantor in Leipzig (in 1723). Hoe het leven van sprekers verre oom Johann Sebastian verweven werd met het zijne, zal natuurlijk ter sprake komen.

Govert Jan Bach (1947) is van huis uit pastoraal psycholoog en werkte ruim 40 jaar in de geestelijke gezondheidszorg (Valeriuskliniek te Amsterdam).  Hij was ook onderzoeker. Hij zette steeds vaker muziek in de behandeling in, met name ook die van zijn verre oom Johann Sebastian. Govert Jan is sinds 2012 programmamaker van GeendagzonderBach op de Concertzender. Hij maakte al ruim 600 afleveringen.  Hij schreef voor uitgeverij Rubinstein enkele luisterboeken over Bach: De Mattheus en Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium en Luther en Bach. Hij beschouwt de cantates als het hart van Bachs muziek en zijn belangrijkste Chef d'oeuvre.

30 maart 2019, 16:00-19:00
De Cantate “Gottes Zeit is die allerbeste Zeit” (BWV106), ook wel bekend als de Actus Tragicus, is een van de eerste ons bekende cantates van Bach. Hij was slechts 22 jaar toen hij dit werk in Mühlhausen schreef. We verbazen ons nog steeds over zijn meesterschap op jonge leeftijd, zijn beheersing van de vocale en instrumentale technieken en de uiteenlopende manieren om een tekst van passende muziek te voorzien. De Actus Tragicus bevat vrijwel alles wat we in de liturgische muziek van Bach van de daaropvolgende Leipziger jaren als zo eigen aan diens stijl en techniek verbinden.

Leo Samama (1951) is componist en musicoloog. Hij was jarenlang docent aan het Utrechts conservatorium en de Universiteit Utrecht, en was vervolgens als artistiek coördinator verbonden aan het Residentie Orkest en als directeur aan het Nederlands Kamerkoor. Hij schreef onder meer De zin van muziek (2014), Het soloconcert (2016) en Het strijkkwartet (2018). De compositorische werkzaamheden hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid.